Мінеральний порошок МП-1 неактивований I марки для асфальтобетонних сумішей ДСТУ Б В.2.7-121:2014
Переваги
Внесений в асфальтобетон у точно розрахованих пропорціях мінеральний порошок:
підвищує щільність мінерального компонента складу суміші, отже, щільнішою стає і вся мінерально-бітумна суміш (асфальт); забезпечує стійкість асфальтового покриття дороги до та деформацій (завдяки більшій пружності та меншому тріщиноутворенню) та корозії; збільшує термін експлуатації дорожнього покриття; відіграє роль у підтриманні співвідношення ціна-якість асфальту — якщо мін. порошок вводити в меншому об'ємі, потрібно додавати більше бітуму. Водночас якість асфальтобетонна зменшиться, а ціна, навпаки, виросте.
Сфери застосування
У межах дорожнього будівництва (виробництва асфальту) мінеральний порошок виконує дві функції:
перетворює об'ємний сполучний компонент (аморфний бітум) на тонку плівку. У такому стані бітум стає в’язкій, демонструє більшу теплостійкість і міцність. Суміш мін. порошку з бітумом — дисперсна система з чіткою структурою (типу тривимірної сітки). Ця пластична маса та стає кінцевим сполучним асфальтобетоном; заповнює порожнечі щебеневого (гравійного) каркаса асфальтобетону для підвищення щільності.
Мін. порошок має властивість гідрофобності (здатність відзолюватися від води) — саме гідрофобність забезпечує гарний розподіл у бітумі з утворенням структурованої системи.
Гідрофобність впливає і на властивості кінцевого продукту — асфальту. Завдяки мінеральному порошку асфальтобетон отримує:
менше водопостачання — пори та тріщини покриття менше заповняться водою; більшу водостійкість (менша залежність міцності від водонасичення).
Мін. порошок може використовуватися у виробництві асфальтобетонів в умовах, коли наповнювач (щебінь або гравій) сильно забруднений глинистими частинками.
Мінеральний порошок знайшов застосування не тільки в дорожньому будівництві. Міню порошок входить до складу:
сухих будівельних сумішей (клейов, штукатурок, затірок), що передбачають нанесення тонким шаром — як наповнювач; бетонних сумішей (порошком частково замінюють цемент, що знижує собівартість); руберойду та м'якої покрівлі; промислових підлог і лінолеуму.
Також мін. порошок використовується в сільському господарстві:
для зниження кислотності ґрунту; у виробництві комбікормів.
Типи та марки
Замовниками мін. порошку насамперед стають компанії, які працюють у сфері дорожнього будівництва. Заводи з виробництва асфальтових сумішей використовують два типи мін. порошок:
активований — до якого доданий бітум і ПАР-добавки, що підвищують гідрофобність. Такий порошок вимагає дотримання правил перевезення та зберігання. Якщо всі норми дотримані, обмеження на термін зберігання немає; неактивований.
Тип мін. порошку та його марка вибирається, з огляду на їхні вимоги технології виробництва конкретної асфальтової суміші.
Марок порошку дві:
МП-1 — дроблені осадові та бітумінозні породи; МП-2 — некарбонатні породи та відходи виробництва плит, піддані помелу.
Марки вирізняються своїми заявленими характеристиками (щільністю й пористістю).
Потреба в якісних матеріалах для облаштування доріг в Україні надзвичайно висока, і причин цього як мінімум дві:
низька якість наявних дорожніх полотен; потреба розвитку та розширення транспортних мереж.
Насамперед це стосується асфальту (штучний), для отримання якого потрібні постачання на асфальтобетонні виробництва мінерального порошку. Якість цієї сировини відіграє важливу роль — адже вона слугує наповнювачем, що посилює в'язкість і склеює здатність бітумної основи.
Поверхня мінерального порошку має адсорбувальні властивості — вона поглинає чималу частину нафтового бітуму. Водночас вади останнього компенсуються й асфальтобетон отримує:
механічну міцність; стійкість до деформацій; стійкість до низьких температур і агресивних рідин.
Саме завдяки мінеральному порошку дорожнє покриття отримує найкращі робочі характеристики, стає довговічнішим і потребує менших витрат у процесі експлуатації.
Перевезення мінерального порошку
Водночас перевезення мінерального порошку — немає такого простого завдання, що вимагає дотримання низки правил:
недопущення потрапляння в порошок бруду або пилу; захист від вологи; усунення втрат матеріалу з вини вивітрювання порошку; ідеальна чистота внутрішньої поверхні ємності для перевезення (цистерни), що гарантує брак сторонніх домішок.
Перші три умови доступні тільки за високого рівня герметичності перевезеної цистерни.
Наявність цієї специфіки пояснює дефіцит на сучасному ринку транспортних послуг компаній, що здійснюють перевезення мін. порошку.
Крім усього іншого, складність може уявляти переміщення будівельного матеріалу прямо до місця виготовлення асфальтобетону та оперативне розвантаження.
Компаній, спроможних забезпечити необхідну якість доставляння мінерального порошку, не так багато. Наше підприємство вважає оптимальним виходом застосування цементовозів сучасного рівня, обладнаного цистернами варіативного об'єму.
Особливості процесу навантаження-вивантаження мінерального порошку
Мін. порошок являє собою дрібнодисперсне середовище, за розміром частинок його можна порівняти з борошном або пилом. Тому основною проблемою навантаження-розвантаження є все та ж герметичність. Наповнення й спустошення цистерни зручно проводити за допомогою гнучких шлангів із великим діаметром перерізу, які монтуються безпосередньо до резервуара з порошком.
Під час розвантаження автоцистерна, у якому встановлений компресор із дизельним або електродвигуном, забезпечує викид повітря під тиском у цистерну з порошком. Повітряний потік «видуває» мін. порошок через патрубок у цільову магістраль доти, поки цистерна не опустить. Так досягається брак впливу на висипний матеріал негативних чинників зовнішнього середовища, його захист від бруду та вологи. Застосування цементовоза знижує можливі втрати під час транспортування на 15-20%, водночас неабияк скорочуючи витрати на перевезення.